De macht van de zorgverzekeraar reikt tot ver in de spreekkamer

Dag Allan, hoe lang ben jij al werkzaam als vaatchirurg en hoe ben je in dit vak terecht gekomen?

Vanaf 1982 ben ik als vaatchirurg werkzaam. Ik ben familiair belast want mijn vader is in de vijftiger jaren de grondlegger geweest van de vaatchirurgie in het Academisch Ziekenhuis in Groningen. Na mijn opleiding tot algemeen chirurg in Den Haag heb ik ook voor dit specialisme gekozen.

Wat maakt jouw werk leuk of wat geeft jou voldoening?

De combinatie hightech onderzoek en behandeling én iemand kunnen helpen, ondersteunen in het ‘beter worden’, om daarmee de kwaliteit van leven te bevorderen. Dat maakt mijn werk leuk en geeft bovendien voldoening.

Ik begrijp dat de huidige methode om spataderen te verwijderen een lasertechniek is. Pijnloos dus?

Dat klopt. De ouderwetse, vrij ingrijpende ‘strip’ operatie van spataderen is overbodig gemaakt door de nieuwe lasertechnieken waarbij geen narcose of ruggenprik nodig is. De ader wordt er dan niet uitgetrokken maar aan de binnenzijde verhit en dichtgemaakt. Deze behandeling is bijzonder effectief en nagenoeg pijnloos. De behandeling duurt ca. 45 minuten en vindt plaats onder plaatselijke verdoving.

Na een kop koffie kan je dan gewoon weer naar huis. De meeste cliënten kunnen de volgende dag weer aan het werk. De behandeling is bijzonder effectief, gelijkwaardig, mogelijk zelfs beter als je het vergelijkt met de ouderwetse behandeling van het operatief strippen, waar je een narcose of ruggenprik voor nodig hebt, een dagopname in het ziekenhuis en twee weken niet kunt werken.

Je hebt niet alleen in ziekenhuizen gewerkt maar ook in verschillende klinieken.

Ja, tot 2010 heb ik als vaatchirurg in zowel in ziekenhuizen als in klinieken gewerkt. Daarna alleen in verschillende klinieken in Enschede, Doetinchem en Hengelo. Ik heb me gespecialiseerd op het gebied van de nieuwe spataderbehandelingen en heb daarvoor ook trainingen gegeven in het buitenland zoals in Koeweit en Litouwen.

Wat zijn jouw ervaringen met de zorgverzekeraars?

Het zijn verschillende werelden die elkaar maar niet lijken te kunnen of te willen vinden ondanks het feit dat ze een gemeenschappelijk belang hebben; namelijk het welzijn van hun klant. De zorgsector is vergaand geëconomiseerd waarbij geld boven zorg regeert en de arts eigenlijk niets te zoeken heeft. ‘Het gaat om de kwaliteit’ en ‘de patiënt staat centraal’ zijn veelal holle frasen.

De dokter bepaalt nog wel maar krijgt steeds meer te maken met bureaucratische kaders. De macht van de zorgverzekeraar reikt tot ver in de spreekkamer en heeft invloed op de medische beslissingen. Als iemand bijvoorbeeld met spataderen komt dan bepaalt de verzekeraar welke behandeling vergoed wordt. Als je aan strikte eisen voldoet is de behandeling verzekerd, zo niet, dan is het voor eigen rekening want alle andere behandelingen worden door de zorgverzekeraar als ‘cosmetisch’ beschouwd. Zelfs als er sprake is van een, in de ogen van de dokter, medische indicatie.

De patiënt kan dan kiezen voor de medisch noodzakelijke behandeling waar ze dan zelf veel geld voor moet neertellen of een goedkopere tweede keuze behandeling van €150. Bovendien worden patiënten vaak verkeerd voorgelicht door de medewerker van de zorgverzekeraar. Aan patiënten wordt verteld dat een behandeling niet vergoed wordt, bijvoorbeeld omdat er geen contract is met een kliniek, en dan haken ze af.

Het wordt hoog tijd dat deze tegenstrijdige belangen van zorgverleners en verzekeraars verenigd worden ten bate van een betere gezondheidszorg. En dat juist de belangen van de klant/patiënt centraal staan én tevens gelet wordt op de zorgkosten. Mijn persoonlijke mening is dat het gehele systeem op de schop moet.

Dank Allan Vafi, @AllanVafi voor dit gesprek. Lees meer op allanvafi.nl en www.twentehofklinieken.nl.

Foto komt uit de collectie van Kitty van Gemert.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig: Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *