Wat vinden apothekers van het preferentiebeleid?

Omdat ik benieuwd was naar de ervaringen van apothekers met betrekking tot het preferentiebeleid deed ik een klein rondje onder een aantal apothekers die ik heb leren kennen via social media. Ik vroeg hen onder andere wat de besparing is op geneesmiddelkosten door het preferentiebeleid, en of zij net zo blij zijn met het preferentiebeleid als de zorgverzekeraars.

 

Apotheek 1
De besparing op de geneesmiddelenkosten door het preferentiebeleid is zo groot dat de extra kosten en inspanningen door de onrust/onvrede bij de patiënten geen financieel argument vormen tegen dit beleid. Per saldo een besparing van honderden miljoenen per jaar. Ik ben er niet zo blij mee als de verzekeraars. Er is veel gedoe met ontevreden klanten en door de prijsverlagingen zijn veel generieke labels óf niet meer leverbaar óf met regelmaat in nazending. Door de lage prijzen is de continuïteit van de beschikbaarheid van veel geneesmiddelen in het gedrang gekomen. Ook al wordt dat in alle toonaarden door de verzekeraars die preferentiebeleid voeren, ontkend. Door de lage prijs, de kleine markt en door preferentie onzekerheid over het marktaandeel, is er geen basis voor continuïteit.

 

Apotheek 2
De exacte cijfers heb ik niet, maar het preferentiebeleid heeft zeker gezorgd voor lagere kosten (ook als je daar de klachten vanwege omzetting vanaf haalt). De vraag is wat zorgverzekeraars precies met deze opbrengst gedaan hebben. Zijn de lagere kosten 1:1 verrekend in de premies? Apothekers zijn, naast een flinke inkomstenderving de laatste jaren, vooral ongelukkig over de (niet-) beschikbaarheid van veel preferente middelen. Dat geeft een hoop rompslomp en patiënten moeten weer extra omgezet worden naar een ander middel.

 

Apotheek 3
Ik denk dat de geneesmiddelenkosten wel flink zijn gedaald, maar therapietrouw ook. Bovendien passen veel apotheken nu uit eigen za(a)k bij in het kader van LPG beleid, waardoor risico’s voor zorgverzekeraars worden afgewenteld op de 1e lijn. Dat geeft een vertekend beeld van de besparing. Door therapie-ontrouw, (vermeende) bijwerkingen en medicatiefouten (bijvoorbeeld het zelfde middel van 2 fabrikanten onbedoeld samen innemen als gevolg van labelwijzigingen door preferentie) werkt dat door op macroniveau.

Foto komt uit de collectie van Kitty van Gemert.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig: Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht

3 Reacties

  1. Mijn apotheker mag van Zilveren Kruis geen diabetes testmiddelen meer leveren. Althans, dat mag wel maar dan moet ik het dubbele per doosje zelf betalen en maar afwachten wat ik terugkrijg wanneer ik het declareer.
    Hij moet er geld op toeleggen als hij het contract wel aan zou gaan. Quitte spelen zou hij geen probleem vinden maar toeleggen dat gaat te ver (vind ik persoonlijk ook).
    Goed gesprek met hem daarover gehad.
    Maakt het allemaal lastiger. Medicatie wel bij hun, injectienaaldjes ook maar de rest bij Mediq Diabetes Direct.
    Weer thuis moeten blijven voor de bezorging terwijl ik het normaal allemaal in 1 x bij de apotheek op kon halen.
    Als ik dan online bestel krijg ik ook nog andere spullen geleverd omdat men vindt dat die beter zijn.
    Dus uiteindelijk de juiste ontvangen en de andere doosjes teruggestuurd.
    Vervolgens worden ze allemaal gedeclareerd en mag ik er weer achteraan om het gecorrigeerd te krijgen.
    Makkelijker? Niet echt.

    Laat een reactie achter
  2. Begrijpelijke frustratie: de zorgverzekeraar koopt her en der in en de verzekerde moet de zorg vervolgens bij elkaar sprokkelen.
    Wat misschien mogelijk is: overleg met de eigen apotheek of deze opgegeven mag worden als afleveradres voor de levering van Mediq Direct.
    Bij herhaaldelijk afsturen van niet bestelde diabetes materialen: kijk of er nog een leverancier is gecontracteerd door de verzekeraar. Misschien gaat het daar beter.
    Als producten na reclameren worden terug gestuurd naar de leveracier met diens instemming dan moeten deze automatisch gecrediteerd worden. Dit kan een maand na-ijlen. Zo niet: dien klacht in bij de verzekeraar.

    Laat een reactie achter
  3. Preferentiebeleid heeft veel gebracht maar is doorgeslagen. Een middel niet vergoeden omdat het in drie maanden 50 cent duurder is dan het preferente product is absurt. Indien iemand het oude merk wil behouden dan moet je het eventuele verschil met het preferente product kunnen bijleggen in plaats van het hele bedrag te moeten betalen. Ook dient de apotheek de leverancier blijven van voeding , teststrips, incontinentie materiaal en verband. De apotheek is dichtbij ,deskundige en kan kleinere hoeveelheden afleveren ipv grotere dozen aan de deur te zetten.

    Laat een reactie achter

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *