Veel onbegrip in de apotheek door nieuwe AVG

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG, ingegaan. Deze Europese verordening heeft als doel het verbeteren van de privacy voor de Europeanen, met name als het gaat om elektronisch opgeslagen gegevens.

Iedere organisatie die zelf persoonsgegevens verwerkt moet hieraan voldoen. Onder organisatie wordt heel veel verstaan. Het gaat niet alleen om Facebook, zorgverzekeraars en ziekenhuizen maar ook om de huisarts, de apotheek en zelfs de voetbalvereniging.

Zoals voor bijna alles hebben we ook hier weer een Autoriteit voor opgetuigd, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die toeziet op de naleving van de regels. De Autoriteit heeft veel bevoegdheden en kan enorm hoge boetes opleggen.

Privacy is een groot goed. Als je het mensen vraagt zullen ze hun privacy over het algemeen heel belangrijk vinden. Het is dan ook belangrijk dat er goede regels voor zijn. Deze regels moeten ervoor zorgen dat het doel wordt bereikt, dat ze helder zijn, en dat ze uitvoerbaar zijn.

De regels op zich zijn vaak erg algemeen opgesteld. Vaak in de trant van ‘u moet zorgen voor’. De praktische invulling moet je verder zelf bedenken, geholpen door instructies van de AP.

Voor de apotheek verandert er niet zo veel in de regelgeving op zich, privacy en geheimhouding waren al geregeld in andere wetten. Wat wel verandert, is dat er veel extra administratie bijkomt.

Met ieder bedrijf dat op de een of andere manier in contact kan komen met gegevens uit de apotheek moet een aparte verwerkersovereenkomst worden gesloten. Denk bijvoorbeeld aan de helpdesk voor het computersysteem van de apotheek.

Ook moet ieder datalek gemeld worden, bijvoorbeeld ook als de bezorger een zakje op het verkeerde adres afgeeft. Lastig en zeer tijdrovend allemaal, maar dat is niet anders.

Wat veel lastiger is, is dat veel patiënten een ander beeld hebben bij privacy dan de opsteller van de regels. Dat leidt nu al tot conflicten, maar dat zal nog erger worden.

Regelmatig krijgen we nu de vraag aan de telefoon of we even een medicatieoverzicht willen mailen. Dat doen we niet omdat vertrouwelijke gegevens niet via de mail mogen worden verstuurd. Bovendien kunnen we niet goed vaststellen wie er belt. Dat begrijpt men vaak wel.

Lastiger wordt het al wanneer een mevrouw aan de balie vraagt om een uitdraai voor haar man. Ook dat kan niet. Dat stuit vaak op onbegrip want mevrouw weet heus wel wat haar man gebruikt. Vast wel, maar misschien niet dat hij vorige maand een kuurtje voor een chlamydia heeft gekregen (hoewel ze dat wel zou moeten weten natuurlijk).

Dat leidt al tot meer discussie en onbegrip. Het woord “belachelijk” valt vaak. Als de vraag een 14-jarige dochter geldt is het onbegrip nog groter. Met de nieuwe AVG wordt het nog lastiger. Regelmatig worden medicijnen opgehaald door derden. Dat gaat al decennia zo, maar nu mag dat niet meer zonder uitdrukkelijke toestemming.

De apotheek moet nagaan of de patiënt wel toestemming heeft gegeven aan de haler, en de persoon aan de balie zal zich moeten identificeren. Op het oog allemaal heel begrijpelijk, maar niet erg werkbaar. Zeker niet omdat het zo diep in de genen van de patiënt is ingeslepen.

In theorie zou een willekeurige persoon medicatie op kunnen halen. In de praktijk zou die persoon dan al moeten weten dat er medicatie klaar staat. Bovendien kennen we de meeste patiënten. Het heeft in mijn apotheek in 25 jaar nog nooit tot problemen geleid.

Wij gaan nog een beetje uit van vertrouwen in de mens. Dat kan dus niet meer. Ik voorzie dat dit een hele hoop gedoe en gesputter gaat geven. Privacy is best lastig, ook als je denkt even de medicijnen voor de zieke buurvrouw op te halen.

Gastblog van Jaap Uithof.

Foto komt uit de collectie van Monique Paulina Jouvenaar-van Eerden.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig: Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht op

3 Reacties

  1. Al jaren halen wij elkaars medicatie op bij de apotheek, vorige week liep ik inderdaad tegen het fenomeen AVG op. Of ik een machtigings-formulier wilde invullen en na verwerking krijg ik haar medicatie mee.
    En wij maar denken dat het voor de belasting, wachtwoorden en of bankzaken geldt.. belangrijk item maar we hebben ar allemaal meer te maken.

    Gr Theo

    Reageer
  2. Ik vind het te ver gaan dat ik mijn BSN moet opgeven. Hoe veilig is dat allemaal.
    Mijn dochter en haar man met twee kinderen.moesten zes formulieren invullen.
    Het spijt me waardeloos…

    Reageer
    • De veiligheid zal het probleem niet zijn, we hebben de BSN gegevens waarschijnlijk toch al omdat we die nodig hebben om de zorg te verlenen en te declareren. Wel is het ongelooflijk omslachtig, en eigenlijk onwerkbaar. Ook voor ons.

      Reageer

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.