Staat de zorgvraag van de cliënt wel centraal?

Dag Marijke, wil jij iets vertellen over jullie bedrijf?

Hallo Mary, ik ben de initiatiefneemster van een zelfsturend team in de thuiszorg, genaamd CareConsult Thuiszorg. Ik vermijd met opzet het woord eigenaar, omdat dat juist is wat wij als groep niet willen.

Waarom hebben jullie dit bedrijf opgericht?

Het idee achter deze wijze van zorg verlenen is voortgekomen uit ons aller ervaring bij de diverse thuiszorgbureaus waar wij werkten, en sommigen van ons nog gedeeltelijk werken. Het benauwde ons steeds meer dat de zorgbureaus grote afbreuk deden aan ons ZZP-schap.

Zelfstandig werken, op eigen wijze invulling geven aan de zorgvraag, was steeds minder aan de orde. Zodra je je daar tegen verzette, was ‘de straf’ geen bemiddeling meer. Daarnaast ging ruim een kwart (tot zelfs 40%!) van ons salaris aan het einde van de maand terug naar het bemiddelingsbureau. Iets waartegen wij niets konden inbrengen, want wederom luidde de maatregel dan: we bemiddelen je niet meer.

Hiërarchische verhoudingen met verplichte ‘correctie gesprekken’, het verbod op onderling contact, zomaar bij een cliënt uitgeroosterd worden en bij commentaar was er altijd weer diezelfde sanctie, zodat velen van ons moesten zwijgen. Dat waren daar bij dat bemiddelingsbureau normale praktijken. We hebben toen de koppen bij elkaar gestoken, ons goed verdiept in hoe we in deze setting administratief alles op orde moesten krijgen en zijn toen de eerste (24-uurs) zorgvraag met elkaar opgestart.

Wie zijn jullie klanten?

Onze klanten zijn over het algemeen ouderen met diverse hulpvragen zoals persoonlijke verzorging, verpleging, terminale thuiszorg, begeleiden demente ouderen, 24 uur zorg en eigenlijk verder alles wat zich voordoet in de thuiszorg.

Jij was zorgbemiddelaar. Waarom ging je daar weg?

Vanuit mijn ervaring als zorgbemiddelaar op het zorgkantoor destijds, viel het mij op dat particuliere thuiszorg not done was en dat ik vooral de zorg uit moest zetten bij de grote thuiszorgbureaus in mijn regio. Particuliere zorg was per definitie te duur, hoewel het mij later opviel dat Zorg in Natura vaak juist duurder is.

Terminale thuiszorg moest ik, naar mate de tijd verstreek, steeds afwijzen en vooral dit laatste ging mij steeds meer moeite kosten en leidde uiteindelijk tot het besluit weg te gaan bij het zorgkantoor. Nu is de rol van het zorgkantoor enorm veranderd: de AWBZ bestaat niet meer, de kortdurende zorg valt onder de zorgverzekeraar, de afdeling PGB is opgeheven en de WMO gaat via de gemeenten. Rest de WLZ ofwel de Wet Langdurige Zorg.

Bij mij rijst dan de vraag hoe het kan dat de zorgkantoren voldoende werk hebben voor al die werknemers die daar zitten? Valt daar niet een enorme besparing te halen die weer ten goede kan komen aan de zorg?

Waar lopen jullie tegenaan?

Nu dus lopen we aan tegen de PGB problematiek. Onze zorgvragers kunnen we op dit moment niet garanderen dat het PGB rond gaat komen omdat wettelijke verankering nog steeds geen feit is. Wij durven gewoon geen zorg op te starten en de cliënt te beloven dat het wel goed komt met de PGB aanvraag. Dat is teveel risico voor een cliënt op dit moment want als wij een overeenkomst met hen aangaan, dan moeten zij betalen, linksom of rechtsom. Dus beschermen we hen en ons zelf momenteel.

Wel nemen wij particuliere cliënten aan. Zij vragen geen indicatie aan en betalen de hele zorg zelf, maar dat is uiteraard een uitzondering.

Zorgverzekeraars wijzen met grote regelmaat het PGB voor de kortdurende zorg af en wij kunnen als klein team geen Zorg in Natura leveren. Wij houden dus momenteel de boot bewust af, omdat we niet willen dat onze cliënten achteraf de rekening gepresenteerd krijgt.

Ook is het al voorgekomen dat een reeds bestaande zorg werd opgezegd vanwege de enorme hoge eigen bijdrage. Dat vinden wij vreselijk, temeer omdat wij weten dat de zorg bij die cliënten echt nodig is. En dus verlenen wij daar inmiddels pro Deo zorg, iets wat bij een zorgbureau onmogelijk geweest zou zijn overigens. Daar draait immers alles om de winst van het bureau.

Hoe moet het anders?

Wat ons betreft zouden er veel meer zelfsturende teams moeten komen die op deze wijze werken. Bij de Zorg in Natura zorgvragen zou er ruimte moeten komen voor deze goede en voordelige wijze van zorg verlenen.

Wij merken dat we als team creatief zijn omdat er ruimte is voor nieuwe ideeën. Dat betekent dat we op die wijze echt topzorg kunnen leveren en dat is tenslotte het doel: de zorgvraag van de cliënt staat immers toch centraal? We hopen dus dat de politiek er op de juiste wijze uit gaat komen, zodat wij onze werkwijze kunnen continueren.

Bedankt Marijke voor dit gesprek.

Foto komt uit de collectie van Kitty van Gemert. Op Twitter te volgen @kitty_gemert.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig:
Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht op

1 Reactie

  1. Het is een mooie blog,mensen die thuiszorg nodig hebben en geen aanspraak op PGB kunnen maken zitten soms in een moeilijke situatie.Hulp hebben zij nodig en zoeken naar tijdelijke oplossing als ze bijv. op een verpleeghuis zitten te wachten.Mijn ervaring is dat ze in tussentijd een part.bureau inschakelen en dat moeten zij zelf betalen.

    Reageer


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.