Er gebeurt veel vanuit het hart

Dag Koen, ken jij alle leerlingen bij naam?

Nee. Ik zou het wel willen. Ik ben teamleider VWO en heb zo’n 300 leerlingen in mijn team. Ik heb de laatste twee jaar wél, om leerlingen te leren kennen, lessen ckv gegeven aan de vierde klassers, zodat ik ze een beetje leerde kennen. Ook ben ik meegegaan met de studiereis naar München, om dezelfde reden.

Binnen de organisatiestructuur op Het Assink heb ik ook leerlingcoördinatoren die me assisteren bij leerlingzaken. Ik hoef dus niet alle leerlingen te kennen maar voor mijn gevoel moet ik dat wel. Ik probeer dus wel zo veel mogelijk, door op allerlei manieren leerlingen tegen te komen, de leerlingen te leren kennen. Nu geef ik twee klassen geschiedenisles.

Wat deed je hiervoor en waarom heb je deze carrièreswitch gemaakt?

Ik heb geschiedenis gestudeerd en daarna een eerstegraads lerarenopleiding gedaan. Vervolgens heb ik 8 jaar voor de klas gestaan als geschiedenisdocent, voornamelijk in de VWO bovenbouw. Dat is ook mijn voorkeursgebied, hoewel ik ook op andere niveaus met heel veel plezier heb lesgegeven.

Ik ben, al in mijn studententijd, actief geweest bij de vrijwilligersorganisatie Anderwijs, die bijspijkerkampen organiseert voor middelbare scholieren in de schoolvakanties. Ik heb daar ervaren hoe geweldig het is met middelbare scholieren te werken. Daarnaast heb ik daar ervaring opgedaan met communicatie- en vergadertraining. Ook teambuilding en groepsdynamica was onderdeel van de training die ik daar heb ondergaan en gegeven.

Omdat ik het leuk vind om mensen te laten verbeteren heb ik op mijn vorige werkplek de baan van docentencoach gekregen. Vier jaar lang heb ik mensen begeleid bij het beter worden in hun baan als docent, naast mijn baan als docent geschiedenis.

Ik wilde wel verkennen hoe het zou zijn om leiding te geven aan een team. Daartoe heb ik (op initiatief van school) een managementopleiding gedaan. Daar heb ik gezien en ervaren dat ik op meta niveau kan denken over schoolontwikkeling en dat ik dat ook leuk vind.

Mijn vrouw en ik wilden graag met onze jongens de stad Utrecht uit en daarom ben ik gaan solliciteren, op geschiedenislerarenbanen, en op teamleidersbanen (hoewel ik mezelf nog wel wat jong vond). Bij die laatste sollicitaties werd ik telkens uitgenodigd en in Haaksbergen werd ik zelfs aangenomen. Vandaar dat we hier zijn beland. Maar het had ook Dwingeloo of Groningen, mijn studiestad, kunnen zijn.

Klopt het dat Het Assink altijd hoog scoort bij de examenresultaten?

Het Assink scoort de laatste jaren hoog bij de examenresultaten, maar dat is niet altijd zo geweest. Een jaar of vijf/zes geleden waren de resultaten minder. Ik heb het nagevraagd en toen is er door collegae samen een “project verbetering examenresultaten” doorgevoerd.

Ook zijn in de organisatie, op allerlei punten, de teugels strakker aangehaald. Waar voorheen alles kon, konden nu niet allerlei initiatieven meer. De lessen moesten eerst verbeterd worden, dan kon er weer verder worden gekeken. De gezamenlijke focus van alle docenten en leidinggevenden leidde tot hogere scores op de examens.

Nu zitten we op een punt dat ik graag wil blijven behouden. Iedereen die in VWO 6 zit heeft een gerede kans om zijn of haar examen te halen. Niet iedereen lukt dat, maar ze hebben wel de kans om het te redden.

Waarin verschilt Het Assink ten opzichte van andere scholen voor voortgezet onderwijs?

Het Assink lyceum heeft in de bovenbouw twee erg ontwikkelde kanten: de betahoek is erg goed ontwikkeld en heeft geweldige docenten, mooie projecten en initiatieven. Er wordt ook verhoudingsgewijs veel beta gekozen. Daarnaast is de kunstkant met muziek, drama en beeldende vorming als examenvak ook sterk vertegenwoordigd. Dat heeft ook niet elke school. De ondernemende kant van de school is juist in ontwikkeling, maar is nog niet zo sterk geprofileerd. Volgend jaar komt daar met het International Business College op de HAVO verandering in.

We zijn een school met kwalitatief sterke docenten, die ergens tussen traditioneel en vernieuwend in lesgeven. Er is veel ruimte voor leerlingen om zich op meerdere gebieden te ontwikkelen door internationale contacten met tien buitenlandse scholen. Ook kunnen leerlingen allerlei andere zaken doen. Bijvoorbeeld leren debatteren, politiek bedrijven, projecten organiseren, lesgeven aan groep 8 leerlingen, certificaten voor Engels halen, vakken op de universiteit volgen, achter de schermen bij het theater werken, brugklaskampen begeleiden, leerlingen bijles geven en nog heel veel meer.

We proberen uit te stralen dat leerlingen zichzelf mogen zijn en besteden daar in een programma in de vierde klas veel aandacht aan. Het klimaat op school is in ieder geval zodanig dat al behoorlijk wat leerlingen op onze school uit de kast zijn gekomen. Er is zelfs een Gay-Straight Alliance group.

Hoe dit op andere scholen precies zit, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik vind dat er op onze school veel gebeurt vanuit het hart. En het gebeurt vanuit de gedachte dat we leerlingen willen uitdagen en leren kennen. Ik hoop dat dit op andere scholen ook zo is. Zij zijn niet onze concurrenten. Zij hebben dezelfde publieke taak als wij.

Vanaf dit schooljaar werken leerlingen en docenten met een iPad. Hoe kijk jij daar tegenaan?

De komende jaren gaan we verkennen op welke wijze de iPad een bijdrage kan leveren aan beter onderwijs. Wat ik nu zie is dat het handig is dat leerlingen direct toegang hebben tot informatie. Ik zie ook al voorbeelden waarbij leerlingen, bijvoorbeeld bij het vak Engels, op hun eigen tempo kunnen werken aan luisteropdrachten terwijl medeleerlingen andere opdrachten doen. Het tempo kan gedifferentieerd worden en aangepast naar niveau.

Dat is natuurlijk prettig. Maar er zitten ook negatieve kanten aan het gebruik van ICT in de klas, of dat nu een iPad, laptop of telefoon is. Alle informatie is binnen handbereik en dat is vaak erg verleidelijk. Ik vind het van het grootste belang dat er contact blijft tussen leerlingen onderling en docent-leerling. En dat de docent blijft zorgen voor ‘focus’, want dat is een voorwaarde voor leerervaringen. De docent van de toekomst zal daar methodes voor moeten ontwikkelen.

Hoe denk jij dat het voortgezet onderwijs er over 10 jaar uit zal zien?

Als historicus ben ik niet gewend vooruit te kijken. Wanneer ik dat toch doe zie ik in eerste instantie niet heel veel grote veranderingen. De docenten die nu in dienst zijn, zullen over 10 jaar niet plotseling veranderd zijn in hemelbestormende veranderaars. Die zullen nog steeds willen doen wat ze nu doen: de leerling wat kennis bijbrengen over dat gedeelte van de wereld dat zij goed kennen. En samen met de leerlingen ontdekken wat de talenten van de leerlingen zijn. De organisatievorm van die twee dingen vind ik eerlijk gezegd niet zo heel erg relevant. Ik hoop dat het vooral ook wel een sociale gelegenheid wordt, want zoals ik net al schreef vind ik het contact erg belangrijk voor het leren. En voor het leven natuurlijk.

Op de langere termijn speelt volgens mij eerder de vraag of wij op school ook aandacht willen besteden aan het feit dat we als mensheid de wereld aan het uitputten zijn. Ik zou het mooi vinden wanneer leerlingen al vroeg nadenken over een minder uitputtende, meer cyclische benadering van ons bestaan hier op aarde. Duurzaamheid is inmiddels een wat belegen term, maar volgens mij essentieel voor de toekomst van onze kinderen, en hun nageslacht. Ik vermoed dat we moeten gaan nadenken over andere economische modellen dan het kapitalistische, en andere energievoorzieningen dan de grondstoffen die we nu gebruiken. Dat gebeurt nu al op kleine schaal, maar ik vermoed dat de noodzaak er over 10 jaar al meer zal zijn. Ik hoop dat we in het onderwijs ook dit soort grote vragen zullen stellen aan onze leerlingen.

Bedankt Koen ter Maat. Benieuwd geworden? Kijk op www.hetassink.nl

Foto komt uit de collectie van Erik Koeslag.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig: Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *