Eerstelijns zorg hoort ook hier zonder drempel te zijn

Veel medicijnen en hulpmiddelen mag de apotheek niet meer leveren omdat er afspraken zijn met ziekenhuizen of postorderleveranciers, of omdat fabrikanten alleen rechtstreeks aan de patiënt leveren.

In de Emmenthaler apotheek, heb ik uitgelegd dat de apotheek steeds verder wordt uitgehold.

Toch vindt de minister van VWS de apotheek een onmisbare schakel in de zorgketen. In de praktijk zien we aan de vele vragen van patiënten ook dat er een grote behoefte is aan informatie van een betrouwbare bron die de patiënt kent. Ook voor huisartsen en bijvoorbeeld thuiszorg zijn we een vraagbaak.

Naast het georganiseerde Farmacotherapeutisch Overleg is er dagelijks contact over patiënten. Terwijl ik dit type loopt er een verpleegkundige van de thuiszorg even binnen voor overleg. De apotheker als (mede)zorgverlener staat wat dat betreft duidelijk op de kaart.

De zorgverzekeraars gebruiken de apotheek graag als administratiekantoor en helpdesk. Het vreemde is dat er voor al die taken geen enkele vergoeding is.

De apotheek moet nog steeds de inkomsten halen uit het afleveren van de doosjes. Allerlei pogingen om ook voor zorg te laten betalen zijn gestrand in goede bedoelingen, met als dieptepunt het tarief voor het Eerste Uitgiftegesprek.

Alleen voor een officiële Medicatiecheck wordt door een aantal verzekeraars een (symbolisch) bedrag betaald. Daarmee wordt de zorgtaak van de apotheek miskend en blijft de nadruk liggen op de puur logistieke functie.

Als de minister het heeft over de onmisbare apotheker zijn het alleen maar loze woorden. En daar zit naar mijn mening een fundamentele fout in het systeem. Dat de apotheek recepten aflevert en medicatiebewaking uitvoert weten de meeste mensen wel.

Om een indruk te geven van alle andere taken die de apotheek buiten zicht van de patiënt uitvoert geef ik een paar voorbeelden uit onze apotheek.

De meest basale: de apotheek houdt uw dossier bij. Dat betekent ook dat medicatie die door anderen wordt verstrekt in ons dossier wordt verwerkt om de bewaking compleet te houden. Omgekeerd vragen postorderleveranciers ons een overzicht te faxen zodat zij hun bewaking kunnen uitvoeren.

In beide gevallen krijgt de apotheek daarvoor geen enkele vergoeding.

Iedere patiënt kan de apotheek bellen met vragen of kan een gesprek aanvragen. Vaak zijn deze gesprekken heel nuttig en levert het tevreden patiënten op. Maar zo’n gesprek voer je niet in twee minuten, er gaat zo maar een half uur of meer in zitten. Doet u hetzelfde bij de dokter dan volgt er een rekening, maar bij de apotheek niet.

Het FTO-overleg met de huisartsen wordt voor het grootste deel voorbereid door apothekers. Een goed FTO voorbereiden kost soms meerdere dagen. Iedere patiënt profiteert hiervan, maar het wordt door niemand betaald. Ik kan zo nog een hele stapel voorbeelden noemen, maar ik neem aan dat het beeld wel duidelijk is.

Nu de hamvraag: hoe moet het dan? Betalen voor iedere afgenomen dienst is het meest eerlijk, maar dat is in de praktijk lastig in te voeren. Logischer is het om bij de apotheek een soort inschrijftarief in te voeren. Dat bestond vroeger trouwens ook al, en bij de huisarts bestaat het nog steeds.

Misschien ziet u het nooit op de afrekening van het Eigen Risico staan, maar als u bij een huisarts staat ingeschreven betaalt u per jaar een bedrag dat varieert met de leeftijd tussen €60 en €100 per jaar, ook als u het hele jaar niet komt. Dat valt alleen niet onder het eigen risico, dus u hoeft het zelf niet rechtstreeks te betalen.

Per consult betaalt u daarnaast nog een bedrag dat dan relatief laag is, ook vrij van eigen risico. Iets dergelijks zou in de apotheek ook heel goed kunnen. Je betaalt dan een vast bedrag om gebruik te kunnen maken van diensten van de apotheek.

Dus voor alles wat ik hier boven heb geschetst, maar ook voor het medicijnpaspoort, het uitdraaitje voor het ziekenhuis, het overleg met andere zorgverleners, vragen over de nota van de zorgverzekeraar, kortom alles wat niet direct met het verstrekken van een recept te maken heeft.

In ruil daarvoor kan dan het aflevertarief uiteraard omlaag zodat de totale kosten uiteindelijk niet hoeven te stijgen.

Iedereen kan gebruik maken van de kennis van de apotheek, zelfs mensen die helemaal geen medicatie gebruiken. Nu worden deze kosten vooral betaald door de mensen die het meest gebruiken, maar het eerlijk verdelen over alle patiënten door bijvoorbeeld een abonnementstarief is eigenlijk eerlijker.

Ik pleit er dus voor om op deze manier meer recht te doen aan de taak van de apotheek. En als het de minister nou echt ernst is met die belangrijke positie van de apotheek zou het inschrijftarief ook niet onder het Eigen Risico moeten vallen. Eerstelijns zorg hoort ook hier zonder drempel te zijn.

Gastblog van Jaap Uithof.

Foto komt uit de collectie van André Brockbernd.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig:
Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht op

4 Reacties

  1. De vorige blog van 17 juli had ik ook een reactie en toen was ik zelf met mijn apotheker in discussie omdat hij medicijn met med. ndz. verklaring niet zo wilde geven.Die verklaring doet hij niets mee.Bestellen en zelf betalen wel zei hij.Heb ik gedaan en een klacht bij VGZ gedaan over mijn medicijn , waarom geen vergoeding meer terwijl ik die wel jaren kreeg.Iedere apotheker heeft zijn eigen regels kreeg ik te horen.Kreeg van VGZ een verhaal te horen dat jullie een handleiding hebben KNMP en dat jullie 10 % met med.ndz. verklaring wel toestaan.Wat moet ik als patiënt met dit ingewikkelde verhaal? Vertellen mij dat de ene apotheker wel de verklaring serieus neemt en de andere strengere regels heeft.Snap ik dus niets van.Maar ik dien mijn rekening nu in bij VGZ op de klachtenafdeling en krijg van hun mijn geld terug.Lekker omslachtig en als ik geen klacht had bij hun had ik dus alles zelf moeten betalen !Dus mijn nota gaat voortaan naar klachtenafdeling VGZ en het is van de zotte vind ik dat ze zo met patiënten omgaan.Van het kastje naar de muur!

    Reageer


    • Heel vervelend, maar helaas wel herkenbaar. VGZ wijst voorkeursmiddelen aan die worden vergoed. Alleen als er sprake is van medische noodzaak mag er iets anders worden geleverd. Hiervoor moet de arts “medische noodzaak” op het recept vermelden, en moet de mn ook aantoonbaar zijn. Dat betekent in de meeste gevallen dat het andere middel eerst geprobeerd moet zijn.
      Daarnaast zijn er medicijnen die niet goed uitwisselbaar zijn, zoals bijvoorbeeld sommige middelen bij epilepsie of schildklierhormonen. Dit soort middelen vervangen we liever niet. Deze middelen staan in de handleiding van de KNMP die jij aanhaalt. Toch kan VGZ ook hiervan een voorkeursmiddel aanwijzen, maar dan alleen voor mensen die voor het eerst met het middel starten.
      De regels verschillen per verzekeraar, maar soms zelfs per apotheek. Achmea bijvoorbeeld kent verschillende contracten voor apotheken, met en zonder voorkeursmiddelen.
      Apotheken hebben in hun contract met de verzekeraar staan dat zij zich moeten houden aan het voorkeursbeleid. Dat is geen vrije keuze, het is óf accepteren, óf geen contract. Houdt de apotheek zich onvoldoende aan het beleid van de verzekeraar, dus heeft hij te veel medische noodzaak geaccepteerd, dan volgt een boete. De boete is gebaseerd op de korting die de verzekeraar is misgelopen doordat een ander merk is geleverd. Vaak gaat het dan niet om kleine bedragen, terugvorderingen van duizenden of zelfs tienduizenden euro’s komen voor. Dat maakt apothekers erg huiverig om zomaar medische noodzaak te accepteren.

      Reageer


  2. Wel fijn die duidelijke uitleg, bij mijn apotheek zeggen ze gewoon omdat ik nieuwe patiënt ben bij hun dat ze er niet aan beginnen en daarom betaal ik dan direct aan hun.Ze vertellen mij dat mijn vorige apotheker daarom gestopt is en hun hebben de patiënten overgenomen.De andere apotheker is daar bijna aan failliet gegaan aan deze medicijnen op die manier verstrekken zei hij tegen mij.Ik snap de huivering van de apotheker dus ook wel en daarom dat ik mijn ZV daarmee confronteer.Dank voor de duidelijke uitleg!

    Reageer


  3. Ik vind het een duidelijk en goed verhaal. Ik merk dit ook in mijn apotheek, dat ze er voor mij zijn. Denken mee, proberen het ook goed uit te leggen.
    Ik denk dat het nog terugslaat op verhalen die er zijn geweest over apothekers die veel konden verdienen aan de inkoop. Maar volgens mij is dat al lang niet meer zo. Ik ben blij met mijn apotheek en zou niet zonder kunnen of willen.
    Ik zal ze eens verrassen met iets leuks!

    Reageer


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.