De oplossing zit in het systeem rondom thuiszittende kinderen

Kinderen die uitvallen in het onderwijssysteem hebben maar 1 ding nodig: zij hebben nodig dat zij erkend worden in de mens die zij zijn, dat zij mogen ontwikkelen en leren wat het leven inhoudt en dat je mag zijn wie je bent, met je eigen talenten.

Dat je fouten mag maken, dat je mag vallen en weer opstaan. Door een kind een school in te dwingen maak je het bestaansrecht van het kind kapot. Een kind dat niet naar school kan, is echt anders dan een kind dat geen zin heeft om naar school te gaan.

Je beschadigt het kind in zijn essentie van mens zijn als je een kind dwingt naar school te gaan als het daadwerkelijk niet kan. Als we hiervan doordrongen zouden zijn, zouden we het leerplichtsysteem anders inrichten en van leerplicht een leerrecht maken.

Als wij erkennen dat het aantal kinderen dat uitvalt in ons onderwijssysteem nog dagelijks stijgt, dan weten wij ook dat de oorzaak ligt in het onderwijssysteem en niet bij deze kinderen.

Alleen een diagnose maakt niet dat de oplossing komt. Ieder kind wil meedoen in de maatschappij en niet afgewezen worden.

De oplossing zit in het systeem rondom thuiszittende kinderen. De grote overlegtafels moeten per direct afgeschaft worden. Zij dienen enkel het belang van het systeem en ego’s, niet het belang van het kind.

Vele thuiszittende kinderen en hun ouders worden niet gehoord, eerder veroordeeld opdat ze hun kind beschermen, hun veiligheid garanderen. Praat met het kind en zijn of haar ouders, en niet over ze.

Dat is een voorwaarde van een goede ouder zijn, dat is waar ouders van thuiszitters dagelijks op worden veroordeeld.

Op de site van Ingrado staat: De vijf meest voorkomende redenen van thuiszitten, vaak in combinatie, zijn: psychiatrische problemen, gedragsproblemen, wachten op opvang, bureaucratie en thuisproblematiek.

De nummer 1 oorzaak van thuiszitters is in essentie altijd het niet zien hoe een kind leert en het niet aansluiten bij de ontwikkeling van het kind. Welke problemen er verder zijn is namelijk dan bijzaak en geen oorzaak.

Een groot deel van de kinderen die uitvalt in het onderwijssysteem heeft geen passend onderwijs genoten. De problemen worden door ouders vaak vroeg gesignaleerd.

Het kind geeft thuis aan dat het niet goed gaat op school, het kind wil/kan niet meer naar school. Te slim, anders lerend of voelend, waardoor het onderwijssysteem ze overvraagt of ondervraagt; beide kan even traumatiserend zijn voor het kind. Niet gezien worden in je mogelijkheden doet wat met het kind.

De maatschappij veroordeelt ze met bovenstaande genoemde kenmerken. Blijven we oordelen op deze wijze, dan komt de oplossing er niet.

Wij zullen naast het kind moeten gaan staan en het kind helpen, in plaats van veroordelen op zijn/haar anders zijn in de ogen van de school of maatschappij. Een mens heeft meer overeenkomsten dan verschillen.

Ieder kind heeft recht op ontwikkeling binnen zijn/haar mogelijkheden. Ieder kind heeft recht op bescherming van ouders als school het kind beschadigd heeft. Deze kinderen geven niet zelden aan dat ze dood willen om aan de school te ontsnappen.

We hebben het over kinderen die op zesjarige leeftijd aangeven “Mama ik wil hier niet meer zijn, voor mij heeft het leven geen waarde meer, als ik nog een dag naar school moet wil ik echt dood.” Zes jaar oud en al geen kind meer. Finaal afgebrand in het leerplichtsysteem.

Kinderen die eerst normaal tot snel ontwikkelden en praten, en als ze naar school gaan niet meer in staat zijn om te praten (selectief mutisme). Het besef dat het gaat om leven of dood wordt ernstig onderschat.

Het aantal suïcides onder de jeugd is de laatste jaren enorm gestegen. Wij mogen niet meer wegkijken, het gaat om kinderlevens.

Kinderrechten worden op grote schaal dagelijks geschonden door de wijze waarop er wordt omgegaan met thuiszittende kinderen die op zoek zijn naar maar een ding; passend onderwijs of passend onderwijs in combinatie met zorg. Maatwerk!

Leerproblemen zijn niet per definitie psychisch. Voldoende aandacht voor de didactische ontwikkeling, de beperking en mogelijkheden kan vaak voor een oplossing zorgen.

Gedragsproblematiek komt vanuit een onderliggende oorzaak. Ieder mens reageert zijn frustratie af op zijn omgeving, ook het kind. Angsten spelen bij een grote groep kinderen een rol.

Ben ik wel goed genoeg, wat vinden mensen van mij? Deze angsten komen vaak voort uit het uitsluiten van deze kinderen in ons onderwijssysteem. Uitsluiting is dodelijk.

Als je je als kind lange tijd aangepast hebt, en je eigen zelf totaal verloren bent, ontwikkelen zich trauma’s en ook de hersenen ontwikkelen andere strategieën om het leven vol te houden. Totdat overleven niet meer gaat en deze kinderen burn-out verschijnselen krijgen.

Ik heb een vraag voor Ingrado, de schoolbesturen en de scholen die ervoor verantwoordelijk zijn om al deze kinderen van een passend onderwijsaanbod te voorzien: Wanneer beseffen zij hoe erg de kinderrechten op deze wijze geschonden worden?

Het kind wordt het recht op ontwikkeling en een toekomstperspectief ontnomen, beseffen zij dat? Je doet niet meer mee, dat is het signaal dat wij deze kinderen geven. Uitschrijven van onderwijs van leerbare kinderen gebeurt nog steeds vaak door leerplichtambtenaren.

Wij hebben als mens allen een verantwoordelijkheid voor al deze kinderen. Wij staan op voor kinderen die mishandeld worden maar wij staan niet op voor kinderen die op andere wijze evenzeer intens beschadigd worden in hun kind zijn.

Deze kinderen en hun ouders veroordelen we en zetten we onder druk vanuit de jeugdzorg. Niet zelden komt er een OTS of uithuisplaatsing omdat het kind thuiszitter is.

Als we aansluiten bij de ontwikkeling van het kind, ongeacht welke ondersteuningsvraag ook, dan hoeven we deze kinderen niet te veroordelen maar geven wij ze het passende onderwijs en de zorg waar zij recht op hebben.

Vanuit macht en dwang gaat de oplossing niet komen. Laten wij samen zorgen dat we luisteren naar de verhalen van deze kinderen en hun ouders. Zij zijn de sleutel tot de oplossing!

Gastblog van Miranda Wissink

Foto komt uit de collectie van Jeanet.

Auteur: Mary

Mijn bio op twitter is aardig volledig:
Kritisch, Nieuwsgierig, Moeder, Behulpzaam, Humor, Gehuwd, Regelaar, Spontaan, Flapuit, Creatieve geest, Ideeënbrein, Blogger, #twittertaalgids en oh ja ook nog: a-technisch ben ik.

Deel dit bericht op

2 Reacties

  1. Hallo, er blijken steeds meer nieuwetijds kinderen te worden geboren. Zij zijn hier op aarde met een plan, een ander plan dan waar ze op de scholen aan werken, daar is kennis het belangrijkste. Als je het mij vraagt komt hierdoor de uitval en het zullen steeds meer kinderen worden die uitvallen. Gelukkig gaat er een andere wind waaien op aarde, dan zal het schoolsysteem ook anders worden. Maar tot dan zullen we helaas het moeten doen met dit oude beperkte systeem. Hartelijke groet, Hannie

    Reageer


    • Beste Hannie,

      Ik ben het volkomen met je eens, zeker wat betreft nieuwe tijds kinderen / regenboogkinderen / indigo’s .
      Mijn zoontje is ook een HSP (ik ook). Hij is officieel 4 keer uit huis geplaatst en de 5e keer was in de maak door het CJG (gevaarlijke instantie, wees gewaarschuwd)!Terwijl nog geen maand daarvoor zelfs de OTS eraf ging. Maar die truc van ze ging niet door, wel deed de Raad wederom onderzoek en op mijn vriendelijk doch dwingend verzoek, deed ze dit transparant en open (zoals ze dat altijd zelf zeggen en wat ook gewoon het protocol van de Raad is.) Ze werken niet altijd zo natuurlijk, maar ze kende me nog. Ze is zich rot geschrokken, het bleken net zoals alle andere UHP’s valse meldingen te zijn gedaan door de politie, in opdracht van…………? Wordt er bij voorbaat al een melding gemaakt, die nog ingevuld moest worden. Er was dus geen inhoud de laatste keer. Ik wist het altijd al, maar ze luisteren niet.Mijn vader werkt bij de politie en heeft een hoge functie (werkt bij het VIK Veiligheid, Integriteit en Klachten) en helaas is hij zelf corrupt en hoeft aan niemand verantwoording af te leggen. Ook is hij een Internationaal Beschermd Persoon.(Ik dus ook, maar dat wist ik al die tijd niet, anders hadden ze mijn zoontje nooit mee mogen nemen. Dan heb ik 1 biologische zus en geen biologische broers (wel 3 stiefbroers) en mijn zus werkt als GV bij BJZ. Ook zij heeft meerdere valse meldingen gedaan en heeft zichzelf zelfs voorgedaan als mij, om zo mijn zoontje na de ontvoering van BJZ ook maar te ontvoeren naar Spanje op vakantie. Mijn moeder heeft op mijn 11e ‘zelfmoord’ gepleegd mede door de psychische mishandeling van mijn vader en de Raad destijds.
      Maar goed ben nu van het hele circus af. Alleen na EMDR therapie en speltherapie moeder kind enz enz, kreeg niemand meer ingang bij mijn zoontje. Hij is nu 10 jaar jong pas en hij zat op zijn 9e basisschool. Bijzonder onderwijs (waar ik al jaren om vroeg, vanwege de vele trauma’s ed.)Nu zit hij al van december vorig jaar thuis. Ze hebben het op de laatste school gepresteerd om hem van groep 5 terug naar groep 3 te zetten. Hij weigert dit en terecht. School heeft een zorgplicht, maar ze vragen niet eens hoe het gaat (school is nog geen minuut lopen van mijn huis)en ze horen voor een passende plaatsing te zorgen. School deed niets. Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan, gezocht, naar IBBO scholen, thuisonderwijs etc. Nu is het bijna zomervakantie en nu wordt er ineens druk opgevoerd om hem te laten onderzoeken op leerbaarheid? Vaag begrip vind ik, hij is wel erg geinteresseerd in computers en auto’s , echt sleutelen vind hij geweldig om te doen. Het is niet verplicht een dergelijk onderzoek, want dan willen ze toch schriftelijk een ‘vrijblijvend’advies geven. En ze zijn enorm onafhankelijk tenminste dat vinden ze zelf de onderwijsconsulenten. Ik moet dus nog even goed nadenken wat te doen. Maar het is duidelijk dat school nu ineens voor de zomervakantie eigenlijk op zijn liefst gezegd de zekerheid wil hebben dat ze voor het einde van het schooljaar nog van hem af zijn. Vrij bot vind, na de vernederingen die hij heeft moeten doorstaan, van misbruik tot verwaarlozing en mishandeling. Ook werd hij op zijn 6e en 7e op een leefgroep geplaatst tussen alleen maar pubers, de jongste was daar toen 14 jaar.Al met al is het in deze tijd denk ik gewoon beter om vooral te leren hoe veel mensen op deze wereld in elkaar zitten. School is net zo goed een ketenpartner van JB en het CJG, GGZ, Veilig Thuis, De Raad en noem maar op. Er is niks onafhankelijk meer aan. En je mag dan niet over corruptie en complotten praten, maar geloof me vele mensen zijn corrupter dan we denken. En het complot is groter dan ik me ooit had kunnen bedenken toen ik zelf nog kind was.Helaas zijn er nog veel mensen keurige schaapjes die de kudde volgen en het liefst hun oogkleppen ophouden, omdat zelfs deze mensen er niet meer van weg kunnen kijken. Het is 1 groot complot en daar moet je je tegen verzetten, tegen onrecht,,zeker met betrekking tot kinderen, die niet eens schuldig zijn aan iets en gewoon zwaar gestraft worden geestelijk en lichamelijk. En dan zijn er ltijd ook weer mensen die zeggen waar rook is, is vuur. Dus ze halen je kind echt niet zomaar weg, nee natuurlijk doen ze dat niet zomaar, dat zou stom zijn. Ze doen het omdat er heel veel geld aan deze kinderen verdiend wordt. En de kinderen zijn op deze manier idd de toekomst, het liefst voor de rest van hun leven een client van een of andere GGZ instelling, die weer ketenpartner is van de Big Pharma enz. Het liefst zo jong mogelijk medicijnen. Dan leveren deze onschuldige kinderen in de toekomst tenminste ook erg veel geld op. DE witte boorden zijn de echte criminelen, de viezeriken. Maar altijd blijven vechten tegen onrecht. Ik sterf liever rechtop dan dat ik op mijn knieen moet leven. Joy

      Reageer


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.